گاردين:زمان آن فرارسيده كه نيروهاي انگليسي از افغانستان خارج شوند
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

لندن- روزنامه گاردين نوشت: تلفات انگليس در افغانستان ماه به ماه افزايش مي يابد و اكنون زمان آن فرارسيده است كه سربازان را از آن كشور بيرون بكشيم.

 

گاردين نوشت: بهترين بخش مداخله هشت ساله نظامي انگليس در افغانستان تنها اين بوده كه به نظر مي‌رسد افكار عمومي انگليس پذيرفته است كه اگر نيروهاي انگليسي در افغانستان نباشند، آنها بايد با تروريست هاي القاعده در خاك انگليس مبارزه كنند.

 

اما در ماه‌هاي اخير به نظر مي‌رسد حمايت افكار عمومي از دخالت نظامي ما در افغانستان به شدت كاهش يافته است و اكنون زمان آن فرارسيده كه نيروهايمان را از افغانستان بيرون بكشيم.

 

گاردين افزود: هشت سال از شروع جنگ در افغانستان مي‌گذرد اما اسامه بن لادن هنوز دستگير نشده است و طرفداران القاعده نيز هنوز به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.

 

هيچ تضميني وجود ندارد كه در هشت سال آينده موفقيت قابل توجهي حاصل شود و حتي اگر اين گونه شود نبايد از ياد برد كه افغانستان تنها مقر تروريست ها نيست.

 

گاردين در اين يادداشت افزود: اگر ما بپذيريم كه القاعده تهديدي براي انگليس محسوب مي‌شود و اگر بدانيم كه القاعده قادر است مكان خود را دايما تغيير دهد و توطئه‌هاي تروريستي را از هر مكان بالقوه‌اي انجام دهد، بنابراين بايد بپذيريم كه دولت انگليس نبايد سربازان خود را در افغانستان مستقر و آن را در اولويت قرار دهد.

 

اكنون زمان آن است كه بپرسيم آيا بهتر نيست جنگ مقابل كساني كه در كشتار انگليسي‌ها مصمم هستند را خارج از افغانستان پيگيري كنيم و در عوض به توانمندسازي سازمان مهاجرتي انگليس، پليس و نيروهاي امنيتي در داخل كشور بپردازيم؟

گاردين افزود: به بيان ديگر بهتر است قسمت اعظم سربازان خود را از افغانستان به انگليس بياوريم و هزينه جنگ افغانستان را براي تقويت امنيت ملي در خاك كشورمان مصرف كنيم.

 

اگر اين كار را انجام دهيم از كشتار بيشتر سربازانمان در افغانستان جلوگيري خواهيم كرد و نيروي امنيتي و ضدتروريستي قوي تري در خاك انگليس خواهيم داشت.

 

اين روزنامه انگليسي درادامه افزود: دولت انگليس همچنين بايد در روابط خود با ناتو و آمريكا نيز تجديد نظر اساسي كند زيرا ما نياز به بازسازي نظامي و ديپلماتيك داريم.

 

تاكنون ‪ ۲۲۹سرباز انگليسي در افغانستان كشته شده اند.

 

انگليس ‪۹هزار نيرو در افغانستان مستقر كرده است كه قرار است ‪ ۵۰۰نيروي تازه نفس نيز به آنها بپيوندند.

 

اين در حالي است كه بر اساس جديدترين نظرسنجي‌ها در انگليس، بيش از نيمي از مردم اين كشور خواستار پايان دادن به دخالت نظامي كشورشان در افغانستان هستند.


November 4th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی